איך בונים אתר לעסק קטן מבלי למכור כלייה?
אתם לא צריכים לקחת משכנתא שניה בשביל אתר אינטרנט מקצועי ונוצץ. האמת? אפשר להרים אתר כזה שגם גורם לכם להיראות גדולים מהחיים – ועדיין לא לארוז את המזוודות ולהתחיל לברוח מהבנק. חברה שיודעת לבנות אתרים לעסקים קטנים יכולה לעשות בדיוק את זה – ובגדול.
רק תחשבו על זה רגע. מה הדבר הראשון שהלקוח שלכם עושה אחרי ששמע עליכם? נכון, הוא מחפש אתכם בגוגל. ואם הוא לוחץ על הקישור – ואז מוצא אתר שמרגיש כמו נוסטלגיה לימים של האינטרנט המרעיש משנות ה-90… הוא פשוט יברח. אתר לעסק הוא לא רק "יופי, יש לי אתר". הוא הפנים שלכם. הקול שלכם. הכרטיס ביקור הכי חשוב שלכם בעידן שבו כולם, אבל כולם, שופטים אתכם לפי מה שהם רואים ברשת.
אז למה אתר זה הנשק שלכם? תכלס, זה כמו לפתוח חנות באמצע הרחוב הכי חזק בעיר. אבל בלי לשלם שכירות מפוצצת. זה המקום להראות את המוצרים שלכם, לשתף מה אתם יכולים לעשות בשביל הגולשים, ולהיות שם כשהם מחפשים תשובות בגוגל ב-2 בלילה (קרה לכולנו לא?)… אתר אינטרנט טוב זה כמו להכניס מישהו לסלון שלכם – אם התחושה נעימה, הם יישארו. אם לא – הם ימצאו דלת אחרת.
ואז מגיע הרגע הזה שבו אתם אומרים לעצמכם: "טוב, הכל ברור, אבל איך אני מוצא בונה אתרים שלא ידפוק לי סיבוב ויעלם?" לגמרי שאלה במקום. כי לא כל מי שאומר שהוא "בונה אתרים" הוא באמת כזה. יש כאלה שיודעים בעיקר לגבות כסף, אבל המוצר שלהם יגרום ללקוחות שלכם לחפש את המארטפון כדי לברוח כמה שיותר מהר. אז איך לא ליפול? איך יודעים שבחרתם נכון? יש פה כמה כלים ושאלות לזהות את המומחים האמיתיים ולא לשרוף לעצמכם את הכיס.
והנה, קחו סוד קטן לפרידה – אתם יכולים להרים אתר שנראה מיליון דולר, בלי להגיע למצב שבא לכם לבכות מול לוח החשבונות. רוצים לשמוע איך? שימו לב: עם קצת חיפושים, בקשות להצעות מחיר, ואולי גם קליק קטן שמגלה מבצעים חבויים (כן, הם שם למי שיודע לחפש), אתם לגמרי יכולים לבנות אתר שנותן בראש – במחיר שנותן מנוחה לכיס. תכלס, זה לא קסם – זו חכמה.
איך בוחרים בונה אתרים שלא תצטרכו משכנתא בשבילו?
בואו נעמיד דברים על דיוקם – לחפש בונה אתרים זה לא כמו לקנות פלאפל בפינת הרחוב. זה יותר כמו לבחור רב אומן לאומנות שתלויה באמצע העסק שלכם. תזכרו, זה הפנים שלכם שם בחוץ. אז איך בוחרים מישהו שלא רק יודע מה הוא עושה, אלא גם מבין אתכם? פשוט, מתחילים בלשאול את עצמכם שאלה פשוטה: מה בעצם אתם רוצים שהאתר שלכם יעשה? תנו לו משימה. להציג מוצרים? לספר את הסיפור שלכם? לגרום למישהו שיושב בסלון שלו לקנות ממך כאילו הוא כבר שם? ההבנה מה המטרה היא הבסיס לבחור את האומן הנכון.
אני זוכר את הפעם הראשונה שחיפשתי מישהו שיבנה אתר לעסק שלי. זה הרגיש כאילו אני מנסה לבחור מתווך דירות בתל אביב – כולם נשמעים טובים מדי במילים שלהם, עד שאתה חופר קצת ומגלה ש"20 שנה ניסיון" זה בעצם 20 אתרים פחות מבינוניים. ואז הבנתי: הדרך היחידה באמת להרגיש בטוח היא לדבר איתם. ישירות. לשאול שאלות. ובעיקר – לראות עבודות קודמות. אם בונה אתרים לא מצליח להראות לכם תיק עבודות שמפיל אתכם מהרגליים – זה רמז שיכול לחסוך לכם הרבה כאב ראש. כמו לבחור שף – אתם רוצים לוודא שהמנות שלו לא רק נראות כמו צילום אינסטגרם, אלא גם טובות בטעם.
שאלות שאסור לוותר עליהן
אז מה שואלים כדי לא ליפול? קודם כל, כמה אתרים כבר בנית? זה נשמע שטחי, אבל אלוהים נמצא בפרטים הקטנים. הרי מי שרק עשה כמה ניסוי כלים לא מתאים לעבוד על הפנים של העסק שלכם. משהו נוסף? ברור. האם עבדת בעבר עם עסקים קטנים? זו נקודה סופר חשובה. בונה שעובד עם תאגידים ענקיים לא בהכרח יבין את הצרכים והדינמיקה של עסק קטן כמוך. ומה לגבי תהליך העבודה? תשאלו אם הוא עובד עם תבניות או מתחיל הכל מאפס. לא כי אחת השיטות רעה יותר, אלא בשביל שתהיו מוכנים למה שמחכה לכם בתהליך.
ומה עוד? עיצוב שמתאים לטלפונים. ספק אם צריך בכלל להסביר למה זה קריטי – כולנו ממילא דבוקים למסכים הקטנים בכף היד. אם האתר שלכם לא נראה מושלם באייפון, אפשר לשכוח מלקוחות חוזרים. אל תהססו לשאול בהתחלה איך האתר יראה גם על נייד, גם על טאבלט וגם בכל דפדפן מוזר שקיים.
ומה לבדוק לפני שחותמים? אל תהיו תמימים
לפני שאתם מוסרים את הכרטיס ומסכמים עסקה, דבר הכי חשוב הוא להבין – מה בדיוק כלול במחיר הזה? זה קצת כמו לקנות מכונית, רק שפה אי אפשר להריח את הריפוד. האם המחיר כולל תחזוקה? עדכונים? הוצאות נסתרות שיפתיעו אתכם אחר כך? אל תהיו אלה שקופסים – תבקשו הכל שחור על גבי לבן. שימו לב גם שבונה זול מדי עשוי להיות יקר בטווח הארוך. לפעמים כדאי לשים קצת יותר, אבל לדעת שאתם מקבלים איכות שתחזיק לאורך זמן.
ואחרון חביב – המלצות. אל תתביישו לעשות סטוקינג קטן ולשאול אנשים שעבדו עם הבונה הזה. תיק עבודות זה נפלא והכל, אבל מה שקורה אחרי החתימה חשוב לא פחות – האם הוא זמין? קשוב? מקשיב או כופה את דעתו? אתר זה מערכת יחסים, ואתם רוצים לעבוד עם מישהו שגם יביא תוצאות וגם תרגישו איתו בנוח. זכרו, אתם לא רק בוחרים מישהו לבנות לכם אתר – אתם בוחרים שותף בדיגיטל.